Mit drømmesamfund

 Nedenstående tekst vil beskrive hvordan mit drømmesamfund er bygget op, hvad jeg går ind for, og hvordan drømmescenariet ville være. Jeg kommer ind på nogen forskellige underemner som jeg beskriver nærmere under den overstående titel. I hope you enjoy!!!!

Målet

I mit drømmesamfund skal der være plads til alle, alle skal have en stemme og en mulighed for at blive hørt. Vi skal vise tolerance, beskedenhed, barmhjertighed og kompetence, vi skal vælge vores liv og kunne fuldføre de ambitioner vi sætter os for. Vi skal kæmpe for det vi tror på, have muligheder for det vi vil, og kunne indse hvad der er behov for. 


Hvordan løser vi det så

Selvfølgelig er det lige nu svært at forestille sig hvordan sådan et samfund kunne fungere, og hvem ved om det kan. Jeg har skrevet nogen ideer til hvordan det kan lykkes nedenunder, dog mener jeg også at samfundet kun vil fungere hvis vi som mennesker åbner vores sind

Skat:

Jeg syntes at skat, som det er i dag, fungerer. Dog føler jeg ikke at den er helt fair. Målet er selvfølgelig at alle skal have råd til mad, bolig og de levevilkår man skal have. Problemet er så bare at vi lige nu som danskere betaler meget højere skat, hvis vi tjener flere penge. Jeg kan godt forstå ideen, men hvorfor skal de højeste danskere samle de laveste op? Ja, det danske samfund skal fungere og ja, måske skal vi betale lidt ekstra. Men ikke så meget som lige nu, dem der ikke har mulighed for job i øjeblikket burde der jo blive brugt mange flere ressourcer på, men ikke fra andres penge. Der burde være ens indbetaling for alle. Måske man kunne sige at man skulle betale et aftalt beløb ud fra familie,  hvad de bruger osv. Men da ikke ud fra ens budget, vi må på en eller anden måde kunne få det til at løbe rundt, det kan vi bare kun hvis det er de engagerede folk der er i vores land.


Skolesystemer:

Jeg syntes at Danmarks skolesystem som det er lige nu er lidt blandet. Jeg syntes (ud fra personlige erfaringer) at folkeskolen ikke gør nok ud af undervisningen. Ja de får indblandet motion og lektiehjælp, men syntes i virkelig det fungerer? I folkeskolen ender det jo godt, men hvad nu hvis vi fik flere folk i arbejde, nogen af dem som måske ikke var i arbejde. Fik uddannet de vikarer som var rundt omkring på skolerne, og fik flere blandede forløb, hvor man i samarbejde med andre skole kunne få rystet folk sammen, og kunne få eleverne til at få blod på tanden omkring engagementet ved skolearbejde, og for at man kan få oplyst eleverne omkring hvad der ellers er af forhold.
Mine ønsker til skolesystemerne fremover er:
  1. Bevægelse i undervisningen.
  2. Blandede forløb.
  3. Få engagerede lærere og vikarer.
  4. Mulighed for at udtrykke sig

Mad, Transport og Bolig:

Alle som har et engagement for at være i landet og arbejde, de skal selvfølgelig have lov til at være her. De skal have mulighed for at få mad, bolig og alt hvad det indebærer. Jeg syntes bare vi burde gøre det klart for dem der kommer ind i landet og for alle dem som allerede er her men misbruger deres "godheder." de burde fra starten af deres ophold i Danmark at der skal findes job, og der skal kæmpes. I vores samfund som det er lige nu er der ingen chance for (uden at man selv ødelægger det) at være fattig. Vores system kører på den synsvinkel godt, dog føler jeg også at vi skal hanke op i os selv og se sandheden i øjnene. Vi skal arbejde for at have mulighed for at give, både os selv og andre, mad og bolig. Det er i Danmark også gratis at gå til forskellige offentlige sektorer. Det syntes jeg selvfølgelig vi fortsat skal gøre brug af, da det om muligt kan hjælpe endnu bedre med at få et godt samfund, med åbne arme for mulighederne omkring sygdom osv. 

Klimaudfordring:

En af de store udfordringer på kloden er klimaudfordingen. Vi udelukker for meget CO2 i luften, hvilket kan resultere i at vi i fremtiden vil få gigantiske problemer. Vi kan blandt andet hjælpe på det ved at transportere mindre mængder af madvarer fra udlandet til Danmark, selvfølgelig er det ikke noget vi i Danmark alene kan gøre, men ud fra Fn Verdensmålene kan vi se hvad der skal ændres for at kunne forbedre og beholde vores elskede planet. I Danmark er vi jo meget kræsne, vi føler os måske endda lidt som overhovederne. Det gør vi af den ene årssag at vi har det gode samfund vi har. Vi glemmer bare at kigeg ud, og hvis man kigger på det ud fra et biologisk synsvinkel ville det betyde så meget for klima og miljø, hvis vi bare kunne spise lidt mindre fra udlandet. Måske skære ned så man kun spiste appelsiner i juletiden, og at vi blev mere selvforsynende, dermed bruger vi mere tid, penge og forskning på sådan noget. 
Jeg ved selvfølgelig ikke om det er en del af drømmesamfundet at leve med sådanne vilkår, men dte er noget vi behøver, hvis drømmesamfundet skal bevares.

Medmennesker:

En stor del af det at ændre samfundet er også hvordan vi mennesker idtsiller os på at være. Faktisk kan vi styre alt, hvis vi vælger arbejdsmiljøet og at kæmpe for det vi vil, vil vores samfund også kunne blive sådan. Derimod hvis vi vælger ikke at have noget job, og gå på kontanthjælp, så vil vores samfund ende ud i en industri lignende de fattigste lande i Afrika. Vi har valget, vi vælger hvordan vi vil leve, hvordan vi vil være overfor andre, og hvilken måde vi vil fuldføre alt hvad vi starter. Vi er Samfundet og Samfundet er os. Vi har politikere der sørger for at styre det, vi har en dronning, som "symboliserer" vores land, men uden alle os andre, var dte hele ligemeget. Det må vi godt vise, vores land skal ikke kun være kendt for god økonomisk, vi skal være barmhjertige, og nyde hver en dag. Prøv at tænk på et samfund hvor alle smiler til alle. 


Ovenstående informationer er skrevet af:
Isabella Kjerside Jensen-Dahm

Dato. D. 13-12-2017

Kommentarer

  1. Et meget fint indlæg. Du gør dig nogle gode tanker om fremtidens samfund, og du har nogle gode argumenter undervejs i dit indlæg. Flot skrevet.

    SvarSlet

Send en kommentar